Mange flere kunne have glæde af børsnotering

Asetek A/S blev noteret på børsen i Oslo i 2013, og denne mulighed kunne adskillige mellemstore virksomheder i Nordjylland benytte sig af, hvilket virkelig ville sætte gang i hjulene.

Det mener Aseteks administrerende direktør, André Sloth Eriksen, og peger på, at en børsnotering skal være begrundet i behovet for at skaffe kapital og ikke for at forgylde ejeren.

Jantelov og forsigtighed
Herhjemme er det bare ikke almindeligt, at mellemstore firmaer bliver børsnoteret. En blanding af jantelov og forsigtighed betyder, at man tror, at det kun er store firmaer, der hører hjemme på børsen, men det er helt forkert. Hvis mellemstore virksomheder vil børsnoteres, kan det dog normalt ikke ske i Danmark, for mange danske investorer tror åbenbart, at et firma kun er seriøst, hvis det tjener penge. Den langsigtede investering har simpelthen ringe kår herhjemme, men det er helt anderledes i Oslo og Stockholm, og det var derfor, at vi valgte Oslo.

20 millioner aktier
André Sloth Eriksen oplyser, at Asetek har udstedt 20 millioner aktier med et pålydende på i alt halvanden milliard kroner. Kursen steg sidste år fra 9-10 kroner pr. aktie til omkring 60 kr., selv om virksomheden kun har givet overskud siden fjerde kvartal 2015: Ikke desto mindre har aktionærerne tjent godt på os. Alene Vækstfonden, som havde investeret i os allerede inden børsnoteringen, har tjent omkring 100 millioner kroner på os.

Af Flemming Junker og Mette Nielsen (foto), Nordjyske Medier
flemming.junker@nordjyske.dk

Større emner, der kun skal laves i lille antal, producerer Asetek selv hjemme på Assensvej i Aalborg Øst. Her er workshopmedarbejder Tove Bisgaard i gang med svejseapparatet.