Store perspektiver i vandkøling af datacentre

Efterhånden går tre procent af hele klodens strømforbrug til drift af datacentre som det, Facebook vil bygge ved Odense og det, som Apple vil bygge ved Viborg. Men der kunne spares store mængder energi, hvis disse centre anvendte vandkøling i stedet for luftkøling.

Det fastslår André Sloth Eriksen, administrerende direktør hos Asetek A/S i Aalborg: Halvdelen af de tre procent går til køling, og halvdelen af denne halvdel kunne spares ved at anvende vandkøling. Derfor venter der et meget stort marked, og det forsøger vi at komme ind på, men det kræver et stort arbejde og tager lang tid. Faktisk arbejder halvdelen af Aseteks medarbejdere i Aalborg alene på servermarkedet.

Mens firmaet er rigtig godt med på markedet for ”almindelige” computere, er man først i de senere år gået ind på servermarkedet.

Foreløbig har Asetek fået det store japanske firma Fujitsu som kunde på markedet for vandkøling af store servere, og det tog tre år, fra man begyndte at snakke sammen og til samarbejdet rent faktisk begyndte: Servermarkedet er meget konservativt, og det tager tid at bearbejde det, hvilket var en af grundene til, at vi havde brug for kapital og gik på børsen, for medarbejderne skal jo have løn, selv om indsatsen ikke straks medfører ordrer. Det varer alene et-to år for en stor serverproducent at køre en test af et nyt system igennem. De skal selvfølgelig være absolut sikre på, at det virker, som det skal, når det indbygges i et stort datacenter.

André Sloth Eriksen nævner, at Fujitsu for nylig har etableret verdens femtestørste supercomputer i Tokyo - med vandkøling fra Asetek.

Satsningen på servermarkedet har også betydet, at han siden Facebooks udmelding om datacentret ved Odense har fået mindst 50 mails fra mennesker, som foreslår, at Asetek kommer ind hos Facebook.

Men det kommer sandsynligvis ikke til at ske: Sagen er, at firmaer som Facebook og Apple ikke bruger servere fra de producenter, vi arbejder sammen med, men designer deres egne. Derfor vil det være særdeles vanskeligt og kræve en stor indsats at komme ind hos dem, og det vil også være en ret overskuelig fornøjelse, for faktisk har Facebook kun syv datacentre i hele verden. Imidlertid er der mange andre, der har datacentre, for eksempel eBay, Amazon, Microsoft, Google og mange andre, og nogle af dem er interesseret i det, vi laver, nævner André Sloth Eriksen.

Af Flemming Junker og Mette Nielsen (foto), Nordjyske Medier
flemming.junker@nordjyske.dk

André Sloth Eriksen: - Jantelov og forsigtighed præger børsmarke-det i Danmark.