Vand er mere effektivt end luft

Asetek i Aalborg har succes i hele verden med vandkølesystemer til computere - der ryger flere end 4000 sæt over disken hver dag

Hvis du brænder din finger, hjælper det ikke meget at stikke den ind i køleskabet, selv om der er koldt derinde. Men hvis du stikker den ned i et glas vand, virker afkølingen øjeblikkeligt. Det viser noget om, at vandkøling er langt mere effektivt end luftkøling.

André Sloth Eriksen, administrerende direktør for Asetek A/S i Aalborg, har uden tvivl brugt sammenligningen hundredvis af gange, når han skulle fremhæve fordelen ved firmaets systemer til vandkøling af computere og servere, men den har jo også en klar pointe.

Han tilføjer, at selv de mest konservative producenter af biler og motorcykler, blandt andre Porsche og HarleyDavidson, efterhånden har droppet luftkøling af motorerne til fordel for vandkøling, simpelthen fordi det virker bedre.

Svarer til køling af bilmotor
Når vi nu er omkring bilerne, kan det indskydes, at Aseteks systemer til vandkøling af computere på mange måder minder om kølingen af en bilmotor.

Systemet består af en radiator - den der kaldes køleren på en bil - som er fyldt med vand, der i et rørsystem ledes hen omkring motoren. Når vandet når en vis temperatur, starter en blæser, der køler vandet i køleren ned, og dermed er det afkølet vand, der cirkulerer omkring selve motorblokken.

På samme måde udgøres Aseteks systemer af en lille radiator med en blæser, et par slanger og en køleenhed, der placeres direkte på computerens processor. På samme måde kan grafikkortet køles ned. Og det er faktisk rent vand med en smule tilsætningsstoffer, der strømmer rundt i slangerne.

Alternativet er luftkøling, men det kræver en betydeligt større blæser og et større strømforbrug - og er alligevel ikke så effektivt. Det støjer bare mere.

Begyndte som værktøjsmager
André Sloth Eriksen har en baggrund som værktøjsmager hos PN Beslag i Brønderslev og videreuddannede sig i 1990’erne til ingeniør i produktion på AAU.

Her blev han interesseret i computerkøling, så det var egentlig ikke helhjertet, at han efter afsluttet studium fik arbejde hos Danfoss og indledte en lederuddannelse, så han sprang fra efter et års tid: Det var omkring 1997, og dengang var det ikke moderne at blive selvstændig, så folk syntes, det var direkte skørt at holde op hos Danfoss, men det har jeg nu aldrig fortrudt.

Under studierne på AAU var André Sloth Eriksen i gruppe med flere gamere, altså folk der spillede computerspil, og det var i den forbindelse, han opdagede, at køling af computere hav-de stor betydning for ydeevnen.

Måtte skaffe kapital
Med sin både praktiske og tekniske baggrund begyndte André Sloth Eriksen selv at bygge sådanne kølesystemer: Det første, jeg lavede, bestod af et stort kabinet med en køleskabskompressor. Det var både dyrt og komplekst, men det viste sig jo, at en computer, der blev koblet på, kørte betydeligt hurtigere, fortæller han, og så var det bare at gå i gang.

Jeg vidste en masse om det tekniske, men jeg vidste ingenting om at drive et firma, men jeg måtte jo i gang med at skaffe kapital. Så jeg begyndte med at lave en omfattende forretningsplan, der mest handlede om alt det, der kunne gå galt.

Overraskende nok var det en tilgang, der virkede, så jeg havde faktisk let ved at skaffe investeringer, og i 2000 blev Asetek til et aktieselskab, fortæller André Sloth Eriksen, der i mangel af en bedre idé byggede firmanavnet på sine egne initialer efterfulgt af et ”tek”, Med andre ord ligger der ingen hentydninger til de nordiske guder, aserne, i navnet, selv om mange har troet det.

Cirka 100 ansatte
Oprindeligt havde Asetek adresse i Brønderslev, hvor André Sloth Eriksen selv er fra, men i 2013 flyttede firmaet til Aalborg: Vores lokaler i Brønderslev var ret slidte, og vi havde brug for mere plads, så det var på sin plads at flytte. Jeg tror også, at det er lidt lettere at tiltrække ingeniører, hvis firmaet ligger i Aalborg.

I dag er der cirka 100 ansatte i Asetek, hvoraf de 30 arbejder i Kina og leder produktionen af firmaets produkter. Det sker på seks produktionslinjer hos kinesiske firmaer, der har op mod 300 ansatte involveret i arbejdet.

Hjemme på Assensvej i Aalborg Øst foregår der også produktion, men det er af fysisk større produkter i lave stykantal.

Forsvarer sine patenter
Dels er antallet for lille til at lægge produktionen i Kina, dels skal vi jo også passe på vores patenter, forklarer André Sloth Eriksen med et skævt smil.

Han oplyser, at man senest har måttet bruge 50 millioner kroner på at sagsøge - og vinde over - to konkurrenter for brud på Aseteks rettigheder. I det hele taget bruger Asetek mange kræfter på at forsvare sig, for man har reelt kun to typer af konkurrenter. Der er dem, der laver egne systemer, og de er normalt ikke så gode som Aseteks, og så er der dem, der kopierer.

Selv boede André Sloth Eriksen i Californien i USA fra 2007 til 2014 for at komme tættere på store kunder som Dell, Intel og flere andre: Vi var nødt til at være foran andre, så vi oprettede et USA-kontor, men efter at vi blev børsnoteret i 2013, viste det sig mindre heldigt at have ni timers tidsforskel i forhold til børsens åbningstid. Desuden havde vi nogle familiære overvejelser. Skulle vores børn være danskere eller amerikanere? Så det endte med, at vi flyttede hjem og i dag bor i Nibe.

Af Flemming Junker og Mette Nielsen (foto), Nordjyske Medier
flemming.junker@nordjyske.dk

Mechanical engineer Mads Peter Hilligsøe ved computerne. Cirka halvdelen af de ansatte hos Asetek i Aalborg arbejder udelukkende med køling af servere.